• Historie

Deel 1: Een aanloop naar 1962
Vanaf 1962 heet onze club VV Sportclub Lochem. Men spreekt van een fusie. Men spreekt zelfs van twee fusies. Veel clubnamen passeren de revue als het over vroeger gaat. En steeds meer wordt vergeten. Daarom eerst heel kort een aanloop naar 1962.

Op 10 april 1918 wordt de Lochemse voetbalclub Blauw-Wit opgericht
Men speelt vanaf 1928 op het algemeen sportterrein aan de Larenseweg, dit veld kost 125 Gulden huur per jaar. De club komt uit in de 3e klasse van de Gelderse Voetbal Bond (GVB). Op 14 oktober viert de Lochemse voetbalclub Blauw-Wit haar 12½ jarig jubileum bij café Nijhof.

1923-1924 Excelsior gaat Koolhazen heten en spelen in geel-blauw
Ze spelen 3e klasse GVB en vieren ook hun 12½ jarig bestaan. Deze Lochemse Koolhazen zijn in 1939 zeer succesvol. Ze spelen op zondag 2 april 1939 tegen Ruurlo om het Kampioenschap van de 1e klasse en winnen deze wedstrijd met 5-1.
Zoals de herinneringen aan deze wedstrijd spreken was het een echte ruwe streekderby.

Ook Klein Dochteren wordt in de dertiger jaren opgericht
De club speelt het eerste jaar op een ontgonnen heideveldje, zo'n 200m. achter het huidige sportcomplex. Later verhuisden ze naar een locatie met een omgebouwd kippenhok als kleedruimte voor de tegenpartij. En de zolder van Café de Zonnebloem als kleedruimte voor de thuisclub.

De eerste fusie
In de oorlogsjaren was het moeilijk om je Vereniging draaiende te houden. Diverse jongens werden gedwongen te werk gesteld in Duitsland. Anderen waren van joodse komaf en moesten onderduiken. Klein Dochteren fuseerde met de koolhazen tot de Koolhazen Dochteren Combinatie (KDC).

De tweede fusie
Er volgt nu een periode vol rivaliteit tussen KDC en Blauw-Wit. KDC speelt wisselend in de 1e klas afd. Gelderland en de 4e klas KNVB. Blauw-Wit speelt wisselend in de 3e en 4e klas KNVB.

Blauw-Wit kampioenselftal 4e klas KNVB
Op de foto hierboven zie je Blauw-Witspelers uit 1948 die kampioen geworden zijn. Vooral als beide verenigingen in de 4e klas speelden was de rivaliteit groot. Regelmatig wordt er over een fusie gesproken, want ieder wil wel in een hogere klasse gaan uitkomen. Zo werden in het seizoen '61/'62 de gesprekken over een fusie omgezet in concrete plannen. Zie hier in de zomer van 1962 de geboorte van VV Sportclub Lochem.

De eerste (vriendschappelijke) wedstrijd van Sportclub Lochem tegen U.D. (Deventer) in 1962.
Foto boven is de eerste (vriendschappelijke) wedstrijd van Sportclub Lochem tegen U.D. (Deventer) in 1962. De spelers verlaten de kleedgelegenheid aan de Koedijk.