• Technische Commissie Update (1)

Bericht van de TC
Net als het Bestuur willen we iedereen die SP Lochem een warm hart toedraagt goed op de hoogte houden. Ook als Technische Commissie (TC) horen we immers vaak dat er behoefte is aan meer communicatie en duidelijkheid over wat we doen, wat we beslissen en waar we naartoe willen. In de komende maanden gaan we dit in de vorm van een aantal updates en berichten proberen voor elkaar te krijgen.
We beginnen met een belangrijk bericht over het meidenvoetbal bij SP Lochem.

TC update 1: Meidenvoetbal
De laatste jaren hebben we steeds meer meiden mogen begroeten, een mooie ontwikkeling! Met de groei van het aantal meidenleden hebben we als TC zoveel mogelijk meidenteams geformeerd, ook in de pupillen. Het is een veelgestelde vraag of dit de voetbalontwikkeling van meiden het meest ten goede komt.

Sarina Wiegman, de bondscoach van het nederlands damesteam zegt er het volgende over: "Als een kind van zes wil voetballen, moet je niet kijken of het een jongen of een meisje is. Zet ze lekker samen in ploegen. Maar later is het wel belangrijk dat er een traject is voor zowel de speelsters die de top willen halen, als de speelsters die op recreatief niveau spelen. Dan komt er een scheiding tussen recreatief en topsportvoetbal".

Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal bij de KNVB zegt: “Gewoon, de besten bij elkaar in amateurclubs, jongen of meisje. En dat zo lang mogelijk volhouden, zeker tot onder elf gemengd voetballen”.

In lijn met de visie van de KNVB en In samenspraak met een aantal drijvende krachten binnen het meidenvoetbal bij SP Lochem hebben we besloten om in het volgende seizoen meiden en jongens t/m O11 gemengd in te delen. Dus ook in de categorie O10 en O11 worden meisjes en jongens het komende seizoen op sterkte bij elkaar ingedeeld. Vanzelfsprekend gaan we kijken hoe dit werkt en of dit op langere termijn de beste oplossing is voor SP Lochem.

In de middenbouw en bovenbouw (O12-O19) gaan we zoveel mogelijk uit van meidenteams. Echter, het is onze intentie om talentvolle voetbalsters (die in aanmerking komen voor selectieteams bij de jongens en dat ook prefereren) ook in de hogere leeftijdscategorieen bij jongens in te delen. De inschatting voor welke meiden dit geldt, ligt volledig bij de TC.

Tot zover onze eerste TC-update.

Namens de TC, vriendelijke voetbalgroeten
Pieter Franssen