• Succesvolle masterclass Bart van Campen voor leiders en trainers

Wat doe je met ouders die zich bemoeien met jouw opstelling omdat ze vinden dat hun kind niet op de juiste positie speelt. Met ouders die schreeuwen langs de lijn? Hoe krijg je kinderen die na de training nooit helpen met het opruimen van de materialen, weer in het gareel? Pedagoog Bart van Campen gaf maandag 2 maart een spetterende masterclass in Het Bastion. "Een fijne vereniging heeft alles te maken met het afspreken en handhaven van normen en waarden", aldus Van Campen.

Iedereen doet mee, is het credo van onze club. Een mooi streven dat in de praktijk nog wel eens weerbarstig blijkt. Want het valt niet mee kinderen en ouders die 'peutergedrag' vertonen - zoals Van Campen het noemt - erbij te houden. Dat kan zelfs niet altijd, meent Bart van Campen. "Je moet altijd het gesprek aan gaan, maar als ouders blijven hangen in eisen die niet stroken met de normen en waarden van de club, moet je soms ook afscheid durven nemen."

Bart van Campen gaf gedurende de avond tal van praktische tips. "Wees duidelijk en ga altijd het gesprek aan. Geef kinderen verantwoordelijkheid. Zorg voor discipline, kinderen houden van duidelijkheid en voorspelbaarheid. En vooral:wees duidelijk en consequent in welke gedrag je wel en niet accepteert."

Ellen Top, die de avond namens de Fair Play Commissie organiseerde, kijkt terug op een succesvolle avond. "Er zijn al trainers die tips van Bart toepassen en daardoor liep de training veel beter. Dat zijn mooie geluiden! Hier gaan we zeker een vervolg aan geven!"