• TC Update - het nieuwe seizoen

In de hoop na de zomer weer lekker te kunnen voetballen willen we als TC iedereen zo goed mogelijk informeren over wat er op voetbalgebied allemaal gaat gebeuren. In de komende weken gaan we dit in de vorm van een aantal updates en berichten proberen voor elkaar te krijgen

We beginnen met een bericht over het “4-fasen voetbal”, een nieuwe opzet in pupillenvoetbal die de KNVB in het seizoen 20/21 introduceert. In het onderstaande bericht afkomstig van de KNVB wordt dit verder toegelicht. Net als de nieuwe opzet in spelvormen bij de pupillen die de KNVB in het recente verleden invoerde ondersteunt Sportclub Lochem ook dit nieuwe initiatief!

KNVB introduceert “4-fasen voetbal”

Natuurlijk willen kinderen winnen, maar........

Ongetwijfeld. Net als bij de vorige veranderingen in het pupillenvoetbal, zullen er ook nu weer ouders en vrijwilligers zijn die het liefst alles bij het oude willen houden en vinden dat het voetbalplezier van hun pupil wordt afgenomen door het bijvoorbeeld niet meer bijhouden van ranglijsten.

Een vergissing, blijkt uit meerjarig onderzoek.

Natuurlijk willen kinderen winnen, maar de strijd om het kampioenschap leeft toch vooral onder vaders en moeders. Kinderen spelen met hun hart en worden hoofdzakelijk beziggehouden door de vraag of ze aan de bal komen, acties mogen maken, plezier hebben en met hun vriendjes kunnen voetballen. Het winnen van wedstrijden, komt pas ver daarna.

Andersom werkt het bij verliezen. Als dat te vaak voorkomt, en met ruime cijfers (niet zelden in het pupillenvoetbal), levert dat een knauw op voor de spelvreugde. Sterker nog; het wordt naast een slechte trainer genoemd als een belangrijke oorzaak om te stoppen.

Gelijkwaardiger indeling

De KNVB heeft daarom in het afgelopen seizoen een nieuwe competitie-indeling getest in de districten West I en II voor O12, waarbij niet meer werd gewerkt met twee seizoenshelften (voor- en najaar), maar in vier fasen. Om zo, bij iedere fase, met de feiten uit de Wedstrijdenzaken-app, een gelijkwaardiger competitie-indeling te organiseren. Gevolg: monsterzeges werden nagenoeg uitgesloten en de hoeveelheid ideale wedstrijden nam evenredig snel toe (wedstrijden met maximaal vier doelpunten, waarbij de krachtsverhouding het best in balans is).

Vanaf seizoen 2020/’21 introduceert de KNVB het 4-fasen voetbal bij O8 - O12. Daarnaast worden er voor deze leeftijdscategorieën geen standen meer bijgehouden (in elk geval niet in O8-O10, O11-O12 is nog een vraagteken)  en de veredelde oefenpotjes uit het bekervoetbal zijn komen te vervallen. Ook wedstrijden in de schoolvakanties behoren tot het verleden. Voordeel van deze nieuwe competitie-indeling is meer ruimte voor gemengde teams en mogelijkheden voor een snellere instroom van nieuwe jeugdteams. Door de vrijgekomen ruimte kunnen verenigingen bovendien meer eigen activiteiten organiseren. Denk aan toernooien en jeugdzaalvoetbal in de winter.

De Technische Commissie
#staysafe