• Verslag Bijeenkomst over DNA en Cultuur Sportclub Lochem

Donderdagavond 23 februari vond in het Bastion de aftrap plaats van het vaststellen van het voetbal-DNA van Sportclub Lochem. Ongeveer 25 geïnteresseerde en betrokken leden werden door spreekstalmeester Tom Schooltink deskundig door het programma geloodst.

Allereerst werd door onze voorzitter Jakob Boelens (die Pieter Franssen verving) een korte introductie gegeven over de inhoud van het bestaande jeugdvoetbalbeleidsplan van Sportclub Lochem. Het belangrijkste element daarin is dat we bij de jeugd opleiden boven winnen stellen, en dat we trainers vooral willen beoordelen op in hoeverre zij spelers beter maken. Duidelijk werd ook dat er nog heel veel niet in het bestaande jeugdvoetbalbeleidsplan staat, zoals de manier waarop we willen voetballen: willen we aanvallend spelen, parkeren we de bus, willen we technisch verzorgd voetbal of willen we vooral maximale inzet. Onze hoofdtrainer Laurens Leussink legde uit waarom het belangrijk is dat we binnen onze vereniging hier een duidelijk beeld over vormen: een gedeeld en helder beeld over hoe we willen spelen, maakt het mogelijk dat we hier vanaf de jongste jeugd jaar na jaar gericht op gaan trainen. We gaan dan met elkaar dezelfde ‘voetbaltaal’ spreken, en we kunnen hiervoor de juiste trainingsvormen gaan toepassen. Dat is ook van belang voor het opleiden van trainers, en voor het beter maken van trainers: we kunnen met elkaar beter beoordelen waar we, individueel en met elkaar, verder moeten verbeteren.

Na de toelichting van Laurens werd alle aanwezigen op een interactieve manier gevraagd hoe men Sportclub Lochem 1 (zowel heren als vrouwen) graag ziet spelen. De resultaten hiervan zijn verzameld, en die zullen de komende periode worden gebruikt om het voetbal-DNA van Sportclub Lochem zo goed mogelijk te omschrijven. Wanneer dat is gedaan, kunnen we de hierbij behorende spelprincipes gaan opstellen. Hoofd Opleidingen Eddo Siebelink legde uit wat spelprincipes precies zijn, en hoe die goed zijn te trainen. Youssef Kora liet aan de hand van beelden van ons videoanalyse systeem een aantal voorbeelden hiervan zien.

Vervolgens liep deze eerste avond ten einde. Op de vraag van Laurens of er aanwezigen waren die zich wilden inzetten voor de verdere uitwerking van ons voetbal-DNA, bijvoorbeeld in kleinere vervolgbijeenkomsten, werd door verschillende aanwezigen enthousiast gereageerd. Alles bij elkaar was het een positieve avond en een goede start om te komen tot een eenduidige manier van spelen, trainen en opleiden voor Sportclub Lochem.