Mopperen

Laatst liep ik rond op de Elze en hoorde 2 mensen tegen elkaar praten en ving daarbij op de zin: “ …loop toch niet altijd zo te mopperen…” Ik had natuurlijk geen idee waar het over ging maar de kans was groot dat het over Sportclub Lochem ging. Hoe ik deze conclusie zo snel kon trekken? Nou simpel, een kwartiertje ervoor hoorde ik namelijk ook iets in de trand van: “….bij deze club is iedereen altijd aan het mopperen…”

Mopperen, een fascinerend woord: mopperen, ik mopper (soms), jij moppert (bij tijd en wijle), hij moppert (altijd). Vreemd eigenlijk dat een woord met “mop” erin zo'n negatieve betekenis heeft gekregen. Maar om het woord te begrijpen is het van belang waar mopperen vandaan komt, en dan bedoel ik dus het werkwoord.

We moeten dan terug naar 1881 toen het woord opkwam naast het woord “moppen” wat weer voortkwam uit het Engelse werkwoord “to mope” wat zoiets betekent als “een scheve mond trekken”. Die scheve mond ging vaak gepaard met binnensmonds verwensingen uiten, grommende en brommende geluiden produceren..

Als we dat weten is natuurlijk van belang wat het wóórd “mopperen” betekent:

“mop·pe·ren (mopperde, heeft gemopperd)1) brommend zijn ontevredenheid uiten”

schrijft de dikke Van Dale. Als ik dan weer terug denk aan die 2 mensen die ik zag, één van de twee had inderdaad een beetje scheve mond, en liep brommend over het sportpark…

Volgende vraag: waarom mopperen we zo? Waar komt het moppergedrag vandaan? Moeilijke vraag, want we mopperen wat af met z’n allen: op het werk, op medeweggebruikers en hier bij Sportclub Lochem op de medespelers, de scheids, natuurlijk de grensrechter van de tegenpartij die per seizoen minimaal 10 punten pakt. Ook de TC, de PR-commissie, vanzelfsprekend het bestuur en ja zelfs de kledingcommissie,moeten het wekelijks ontgelden. Maar ook onderling: Commissie X moppert op bestuurslid Y, terwijl die weer de mond vol heeft van TC-lid Z…. Best raar om op iemand te mopperen die zich belangeloos inzet voor iemand die alleen maar loopt te mopperen, bedacht ik me later. Mopperen over iemand die zich met ziel en zaligheid inzet voor bijvoorbeeld het kind van de mopperaar…. toch wel een interessant fenomeen.

Maar wat blijkt, het zit in onze aard! We kunnen er niks aan doen, het is niet te stoppen! Het is genetisch bepaald dat wij als mens mopperend door het leven gaan. Dus hebben we een probleem, namelijk: bij Sportclub Lochem zal atijd gemopperd worden op alles en iedereen! Raar? Ja, raar! Want de meiden en jongens die ieder weekend rondrennen op de velden zijn toch gelukkig dat ze mogen en kunnen voetballen? Raar ook omdat er door al die vrijwilligers zoveel gebeurt! Is het te stoppen? Nee, dat niet, maar een beetje minder moet kunnen toch?

Normaal maken we in januari onze goede voornemens, maar misschien is de start van het nieuwe seizoen ook wel een goed moment:

“het nieuwe seizoen ga ik minder mopperen op de club!”

Ben benieuwd wat ik de volgende keer hoor als ik weer eens rondloop bij deze prachtige club….

Groet,
Pichichi