• Henk neemt afscheid van zijn vrouwen

“Het is wat hè”, verzucht Henk Hagen tijdens de afsluitende barbecue met Vrouwen 1. Het is zijn laatste activiteit als trainer van deze groep. Henk heeft een flink deel van deze meiden zeven seizoenen onder zijn hoede gehad. Wie later aanhaakte, deed dat omdat ze graag goed wilden trainen en beter worden. Nu afscheid nemen doet hem wel wat.

“Jullie zijn een hele fijne groep”, zegt Henk tijdens het vlees braden vol overtuiging. “Niet altijd natuurlijk, jullie konden ook heel vervelend zijn. Maar jullie zijn in de afgelopen jaren echte vrouwen geworden. Dat is mooi om te zien.” Henk Hagen werd meidentrainer van de MO15. Hij had altijd jongens getraind. Dit was nieuw en uitdagend. Meiden en ouders keken eerst de kat uit de boom. Tot het team haar eerste wedstrijd speelde en Excelsior’31 met prima voetbal oprolde. Overal lachende gezichten op en rond het veld.
De groep ontwikkelde zich goed. In de MO17 volgde een kampioenschap en promotie naar de eerste klasse. De MO17 werd meteen ook sportploeg van het jaar in Lochem, maar de groep wilde liever niet promoveren. Ze waren bang dat het niet zou lukken op dat niveau. De weerstand werd overwonnen, want het lukte wel. En goed ook. Deze groep kon de eerste klasse makkelijk aan.
In de MO19 kwamen er heel regelmatig nieuwe meiden bij. Van andere clubs, maar ook uit jongere teams. De aanpak van Henk Hagen leek wel als een magneet te werken. En de ambities bleven. Het team is er trots op het eerste selectie vrouwenelftal te zijn bij Sportclub Lochem. Dat was afgelopen seizoen wel eens lastig, omdat aanpassen aan voetballen in de senioren niet zo makkelijk bleek. Maar de groep bleef opvallend positief.

Henk gaf afgelopen seizoen al vroegtijdig aan te gaan stoppen. Zijn pensioen is bereikt. Op het werk dan… En hij wil graag kijken hoe hij zijn tijd het liefst gaat indelen. De tijd aan zichzelf, zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen hebben. Dat is hem uiteraard van harte gegund. Henk is zeker niet weg bij de club. Kan nog best een training doen als dat nodig is. Maar doet even geen vast team meer. Henk kreeg op de afsluitende training een welverdiende bos bloemen van het bestuur en een paar cadeaus van zijn team als dank voor zijn tijd en inzet. “Ik hoop dat de ontwikkeling van het meidenvoetbal bij de club doorzet”, laat Henk weten. We gaan ons best doen. En als het nodig is, bellen we Henk om een handje te helpen. “Prima! Dat vind ik hartstikke leuk om te doen”.