• Masterclass Bart van Campen: haal het beste uit je team

Waar komt regelovertredend gedrag vandaan? Hoe stimuleer je sportief gedrag en corrigeer je fout gedrag?Welke invloed heb jij op de groep als trainer of leider? Hoe vullen ouders hun voorbeeldfunctie in? Hoe daag je kinderen positief uit en hoe beïnvloed je het teamgevoel? Want iedereen doet toch mee bij sportclub Lochem? Op maandag 2 maart geeft pedagoog Bart van Campen  - zelf voormalig jeugdtrainer en speler van een veteranenteam - een masterclass voor alle leiders en trainers van Sportclub Lochem.

Het leek zo'n mooi jaar te worden. Maar halverwege het seizoen houdt het niet over met het jeugdteam D.D.D.D.D (Door Dik en Dun Door Douwen) van Sportclub Lochem. De voorhoede beschuldigt de achterhoede onvoldoende in te grijpen, de achterhoede beschuldigt de voorhoede te weinig te scoren, de rechterflank vindt dat te veel over links gespeeld wordt, alle spelers vinden de aanvoerder onvoldoende leidinggeven. Iedereen weet dat de rechtshalf ruzie heeft met de linksback, maar niemand praat erover. Wel heeft de spelverdeler zich voorgenomen de rechtshalf geen bal meer te geven.

Veel ouders met het ‘mijn kindsyndroom’ schreeuwen langs de lijn. Op de wedstrijdbesprekingen analyseert de trainer steeds nauwgezet de problemen en levert de bijpassende oplossingen: de achterhoede moet eerder ingrijpen, de voorhoede moet meer scoren en de rechtervleugel moet meer in het spel betrokken worden.

In de pauzes is de spanning in de kleedkamer dan ook te snijden. De meeste spelers kunnen het nauwelijks opbrengen naar de analyse van de te luisteren. Herhaaldelijk wordt hij onderbroken door grommende en tierende spelers: "Jij altijd ...“, "Let op je eigen ...“, ”Als jij nou eens meer .... ", “Die scheidsrechter snapt er niets van...”. Het aantal spelers dat wil wisselen overtreft soms het aantal beschikbare reserves.

Tijdens de rust en bespreking spelen veel spelers met hun smartphone; zoals appen of een filmpje kijken. Sommige spelers komen later binnen met een energiedrankje of gaan eerder naar buiten om aan de slechte sfeer te ontsnappen. De trainer wordt aangehoord. Na de uiteenzetting beginnen de spelers, terwijl ze nog eens "zet hem op" toegevoegd krijgen als finale instructie, aan de wedstrijd. Ouders begrijpen niet waarom hun zoon gewisseld is en schreeuwen naar de leider. De leider schreeuwt terug:’ Doe het dan zelf’. De tips hebben doorgaans nauwelijks of geen verbetering ten opzichte van de vorige weken. Iets wat leuk zou moeten zijn is eigenlijk voor niemand meer leuk…..

Groepsprocessen en sfeer
De sfeer in een voetbalteam wordt gemaakt door diegene, die in de groep zitten en de groep vormen: de trainer, de leider en de kinderen/jongeren. Ook ouder(s) hebben steeds meer een rol die de sfeer in een voetbalteam negatief of positief kunnen beïnvloeden. Een goede sfeer is er één, waar ieder zich op zijn/haar gemak voelt en iedereen erbij hoort en dat ook ervaart. De sfeer in de groep is geen constant gegeven. Het hangt af van de teamsamenstelling, maar ook van de dag, de tijd en het jaar. Soms is het een plezierig of een onplezierig voorval, dat de sfeer soms dagenlang bepaalt. Toch zit er in de sfeer in een voetbalteam ook een constant element. Een slechte sfeer in het voetbalteam kan kinderen en begeleiders ‘ziek’ en opstandig maken.

Aangeleerd gedrag
Relaties met andere mensen, de kwaliteit van deze relaties, de mate waarin iemand deze relaties als prettig ervaart, welke gevoelens en gedachten deze relaties oproepen ten aanzien van anderen en zichzelf. Dat is in het kort waardoor sociaal gedrag en regelovertredend gedrag wordt veroorzaakt. Veel gedrag is aangeleerd. Elke groeifase kent haar eigen verlangen. Welk opvoedingsgedrag en begeleidingsgedrag is dan wenselijk om kinderen en jongeren tot prettige volwassenen te laten groeien?

Bart van Campen zal over bovenstaande op geheel eigen wijze een avond verzorgen bij Sportclub Lochem. Er zal informatie gegeven worden over bovenstaande thema's en er is natuurlijk ruimte om vragen te stellen. De avond start om 20.00 uur in het Bastion.

Bart studeerde o.a. orthopedagogiek. Hij werkte onder meer als groepsleerkracht, docent, zorgcoördinator, leerlingbegeleider en directielid in het speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. Hij traint en voetbalt nog af en toe in het veteranenteam en is trainer en elftalleider geweest van drie verschillende jeugdelftallen, zowel jongens als meisjes.