• Laurens Leussink wordt nieuwe hoofdtrainer van Sportclub Lochem

Laurens Leussink is met ingang van het seizoen 2022-2023 de nieuwe hoofdtrainer van Sportclub Lochem. Daarmee keert een ‘zoon van de club’ terug op het oude nest. Leussink gaat de komende vier seizoenen de hoofdmacht trainen én de verbinding tussen de selectie en de jeugd verder versterken. Ook assistent-trainer Michiel Brunshorst blijft de komende twee seizoenen actief bij Lochem 1.

Laurens Leussink (47) volgt Henry Golstein op, die de hoofdmacht vier seizoenen lang trainde. Het bestuur van Sportclub Lochem is bijzonder verguld met de komst van Leussink. “De gedroomde kandidaat”, vindt voorzitter Jakob Boelens. “Laurens kent de club goed en heeft ruime ervaring als hoofdtrainer. Dankzij zijn werk als leraar lichamelijke opvoeding weet hij als geen ander hoe hij het beste uit jonge mensen haalt. Bovendien volgde Laurens het afgelopen jaar een opleiding tot docent bij de KNVB. Dat is precies waar we de komende jaren met Lochem op inzetten.”

Als F-je begon Laurens Leussink zijn voetballoopbaan bij Sportclub Lochem. Hij doorliep alle jeugdselecties en eindigde in Lochem 1, waar hij meerdere seizoenen speelde. Tegenwoordig speelt hij bij het 45+ team van Sportclub Lochem. Ook zijn trainersloopbaan startte bij de geel-blauwen. Tijdens zijn CIOS-opleiding, begon hij met het trainen van een E-team. Daarna trainde hij verschillende leeftijdscategorieën, waaronder de A1 in een seizoen waarin de ploeg landelijke divisie speelde. Zijn loopbaan als hoofdtrainer begon al op jonge leeftijd. Hij trainde onder meer ABS en Eerbeekse Boys. Bij Warnsveldse Boys, de laatste club waar hij als interim-hoofdtrainer actief was, sleepte hij het kampioenschap in de derde klasse binnen.

Breed gedragen
De oefenmeester kijkt enorm uit naar zijn terugkeer bij Sportclub Lochem. Leussink: “Ik heb begrepen dat mijn naam vanaf meerdere kanten is gevallen bij het bestuur. Het is prettig dat mijn komst breed gedragen wordt.” In de eerste gesprekken kreeg hij al een goed gevoel. Dat werd in de gesprekken die volgden, alleen maar sterker. Leussink: “De visie en de manier van werken om de club sterker te maken, spreekt me aan. In het eerste jaar dat het huidige bestuur aantrad, is de financiële positie versterkt. Het tweede jaar is geïnvesteerd in de accommodatie en de komende jaren staat het versterken van de trainersstaf bovenaan het prioriteitenlijstje. Die stap-voor-stap aanpak spreekt me enorm aan. Zo werk ik zelf ook graag. Dat ik in de volle breedte mee mag helpen aan het versterken van de voetballende kwaliteiten en van de cultuur van de club, vind ik een mooie uitdaging.”

Als trainer is Laurens Leussink vooral een verbinder. Geen man die vanaf dag 1 predikt hoe de wereld in elkaar zit. “Ik vind het superbelangrijk dat we het samen doen: de assistent-trainer, de keeperstrainer, de teammanager, de leider, het team en ik. Samen bepalen we het doel en de richting. Ik sta er niet boven, ik sta ertussen. Alleen als we er samen niet uitkomen, neem ik het besluit.” Die kwaliteiten als verbinder komen ook van pas bij een van de belangrijkste opdrachten die hij vanuit het bestuur meekrijgt: het zorgen voor een goede verbinding tussen het eerste elftal en de rest van de vereniging. “Mijn primaire taak is hoofdtrainer van het eerste, maar ik ga ook het tweede en de oudere jeugd meer bij het eerste betrekken. Goede doorstroming op gang brengen. Zorgen dat we met elkaar de club op een hoger plan krijgen. Ik krijg een mooie, brede functie bij de club en dat spreekt me enorm aan.”

Sleeping giant
Hoe hij de club karakteriseert? “Een sleeping giant. Een club met enorm veel potentie die er zelden uitkomt. Veel talentvolle jeugdspelers verlaten de club als ze net toe zijn aan het versterken van de hoofdmacht. Dat speelt Lochem sinds jaar en dag parten. Het zou mooi zijn als we dat weten te doorbreken. Dit is wel het moment daarvoor, nu de club echt op alle fronten bezig is zichzelf te verbeteren.” Zelf kan Leussink niet wachten tot hij weer op het trainingsveld staat. “Lekker aan de slag met die gasten op het veld. Een nieuw team kneden. Ik ben een trainingsliefhebber, op het voetbalveld staan geeft me energie.”