• Lochem schudt Helios van zich af in stormachtig duel

De weersomstandigheden maakten van het duel tussen de nummers 3 en 2 in de 3e klasse B geen hoogstaande wedstrijd. Toch werden de 150 toeschouwers bij tijd en wijle vermaakt met fraaie individuele acties en was het Lochem dat de winst terecht naar zich toe trok: 2-4.

Foto's: FOTO HISSINK

Een striemende regen en een straffe westenwind maakten van sportpark Colmschate Zuid een barre vesting. Toch was de sfeer uitstekend op de tribune van Helios, waar de gebroeders Hafkamp zich traditiegetrouw verbaal lieten gelden. Helios kwam als een komeet uit de startblokken en combineerde er lustig op los. Al in de 3e minuut kwam de ploeg uit Deventer voor de goal van Lochem, maar een wonderbaarlijk mooie, Lars Unsterstall-achtige reflex van Gert-Jan Kuiper voorkwam een vroege goal van Helios. Twee minuten later redde Kuiper opnieuw prachtig, maar in de 10e minuut moest hij toch de bal uit het net halen. Bij een vrije trap van Menno Podt op de rand van de zestien kreeg de wind plots vat op de bal en kon Kuiper kon alleen maar toekijken hoe de bal de goal in dwarrelde.

Pas in de 18e minuut kwam Lochem voor het eerst voor de goal van Helios en kreeg de ploeg van Golstein langzaam maar zeker een beetje vat op de wedstrijd. Na een half uur spelen wist Boyd Straver met een mooie steekpass de diepgaande Pelle Schooltink alleen voor de keeper te zetten,maar zijn schot miste richting. Vijf minuten later wist Lochem alsnog op gelijke hoogte te komen met een lucky; een vrije trap van Ruben Boonk raakt de rug van een Helios-verdediger en rolde de goal in. Tot de rust kregen beide ploegen nog kansen, maar 1-1 was ook de ruststand en het tam en kleurloos spelende Lochem verdiende zeker niet meer.

Lochem leek energieker uit de kleedkamer te komen, maar kreeg al na twee minuten voetballen een mentale tik toen Bjorn Duteweert namens Helios onhoudbaar binnenkopte: 2-1. Het was de wake-up call voor de elf van Lochem, dat eindelijk begon met voetballen. Een mooie actie van Schooltink luidde de 2-2 in. Schooltink passeerde zijn man, ging de een-twee aan met Boonk en legde de bal vervolgens panklaar voor Nick Brigg, die niet twijfelde: 2-2. De 2-3 van Ruben Boonk was van een ongekende schoonheid. Boonk kreeg de bal in de zestien aangespeeld, zag de Helios-goalie iets te ver voor zijn doel staan en demonstreerde zijn fluwelen traptechniek. De stiftbal plofte onhoudbaar achter de keeper: 2-3. De beste kans op 2-4 was voor Etienne de Jager, na een slalom van Schooltink kreeg hij de bal op een presenteerblaadje, maar hij raakte de bal verkeerd.

Het werd vervolgens nog 20 minuten billenknijpen voor de Lochemse fans. De wind was nog verder op komen steken en stond loodrecht op de Lochemse goal, waardoor de uittrappen van Gert-Kan Kuiper zo'n 25 meter van de eigen goal loodrecht naar beneden ploften en Lochem er maar moeilijk uit kon komen. In de 40-ste minuut werd het alsnog 2-4 door opnieuw Nick Brigg, na een fout van de Deventer defensie.

Foto's: FOTO HISSINK