• Lochem moet buigen voor fysiek overwicht Witkampers

Groots was het zondagmiddag niet op De Elze, meeslepend daarentegen des te meer. De derby van de gemeente Lochem werd voor het eerst sinds tijden weer eens beslecht in het voordeel van Witkampers: 0-2.

In een fantastische ambiance – met een frisse winterzon en ruim 1000 toeschouwers - speelde Lochem de eerste 25 minuten overtuigend. Al na 3 minuten kopte Robin Oudenampsen de bal op lat en ook daarna kreeg Lochem kansen op een eerste goal. De grootste kans was voor Ruben Boonk. In de 25 minuut worstelde Pelle Schooltink zich door de Larense verdediging en kreeg de bal bij Boonk. De goalgetter, inmiddels al goed voor 125 doelpunten in zijn carrière, miste scherpte en schoof de opgelegde kans links van de paal.

Dat was het kantelpunt in de wedstrijd. Witkampers vermande zich en trok ten aanval. Een grote kans voor Sander Kok van Witkampers luidde de belegering van het Lochemse goal in. Twee keer vonden de Witkampers de lat op hun weg en Lochem mocht van geluk spreken, dat het met een 0-0 stand de kleedkamer in kon. De tweede helft begon spectaculair. Een goal van de sterke Witkamper Daan Hento, die een prima wedstrijd speelde, werd afgekeurd vanwege buitenspel en Lochem kwam er meteen uit met Pelle Schooltink. Zijn schot was niet zuiver genoeg en een eenvoudige prooi voor de prima keepende Joost Pakkert.

Daarna was Lochem vooral op zoek naar zichzelf. De ploeg van trainer Henry Golstein vergat te voetballen en kon niet mee in het fysieke spel van de ploeg uit Laren, die nagenoeg op alle posities meer strijd leverde, feller in de duels was en Lochem op kracht aftroefde. De 0-1 kwam evenwel uit de lucht vallen. Bastian Beuzel brak door op links en hoewel hij zich in een moeilijke hoek had gemanoeuvreerd, besloot Mitchell te Velthuis naar de bal te glijden. De strafschop was terecht, het schot van Hento onverbiddelijk: 0-1.

Na 33 minuten kreeg Lochem de kans zich terug in de wedstrijd te brengen. Een vrije trap van Rico Lammerdink kon door Pakkert ternauwernood worden gestopt, de rebound voor Thijmen Doeve was opnieuw voor de Larense goalie. B-junior Thomas Meurs was inmiddels in het veld gekomen. De Lochemse hoop in bange dagen met zijn kwikzilverachtige snelheid, kon het tij niet keren voor de thuisploeg.

Vijf minuten voor tijd voltrok Witkampers het definitieve vonnis na een verdedigende fout van Thijmen Doeve, die inmiddels als rechtsback was geposteerd en zich daar zichtbaar niet zijn natuurlijke habitat wist. De laatste vijf minuten speelde Lochem pompen of verzuipen. Het werd het laatste.