• Nieuwe beheerders willen de kantine weer laten bruisen

“Van koekhappen tot paaldansen, niets is te gek”

Nieuwe beheerders willen de kantine weer laten bruisen

Vanaf deze week is een energiek viertal verantwoordelijk voor de kantine van Sportclub Lochem: Wim Kuiters, zijn zoons Gerald en Thomas en Natascha Kortsmit. De nieuwe beheerders bruisen van de ideeën om de kantine weer het kloppend hart van de vereniging te maken.

Afgelopen seizoen stopte de zittende kantinecommissie met haar werkzaamheden. Het bestuur ging op zoek naar geschikte opvolging en kwam al snel bij Natascha Kortsmit, die de inkoop voor haar rekening wilde nemen. Daarmee was een van de cruciale rollen in het beheerdersteam sterk ingevuld, want Natascha heeft zowel ervaring als horecaondernemer als met inkoop. In de zoektocht naar verdere uitbreiding van het team, klopte het bestuur aan bij Wim Kuiters. Die had er wel oren naar en charterde Gerald en Thomas, zijn beide zoons.

Nadat de vier enkele avonden bij elkaar zaten om hun visie en ideeën te delen, was het nieuwe beheerdersteam geboren. Met ingang van deze week zijn ze officieel in functie. Gezien de coronatijd een bizarre start, want de kantine is vooralsnog gesloten. “Het voordeel is dat we even rustig kunnen inkomen”, vertelt Gerald. “Maar we hadden dat natuurlijk graag anders gezien. We barsten van de ideeën”. Wim vult aan: “Wij zijn het er alle vier over eens dat de kantine weer het hart van de vereniging moet worden. We moeten van een clubgevoel naar een verenigingsgevoel. Iedereen doet mee en dat gevoel willen we ook iedereen geven: jong en oud, lid of oud-lid. Je moet hier door de week ook gewoon een kaartje kunnen leggen. Je moet je hier thuis voelen. Daar willen wij voor gaan zorgen.”

Rummikub
Dat zoeken de nieuwe beheerders in een andere sfeer, meer gastvrijheid, een gezelliger aankleding, maar ook in het organiseren van meer activiteiten: kaartavonden, rummikub, hollandse hitsavond of een Tiroler avond. Wim: “Eigenlijk is niets ons te gek. Misschien gaan we zelfs wel koekhappen of paaldansen: als de mensen maar komen en het gezellig hebben.” En zo zijn er meer plannen. Een barcompetitie tussen teams, waarbij één team telkens een avond in de kantine draait met als doel de meeste omzet te maken. De frituur weer aan op de doordeweekse avonden. Een ontbijtservice op zondag, zodat seniorenteams voor hun wedstrijd samen kunnen zitten.

Zodra de kantine weer open mag, kunnen de vier hun plannen in de praktijk gaan brengen. Dat zullen ze doen in nauwe afstemming met de huidige kantinevrijwilligers. Zo nu en dan zullen ze zelf ook achter de bar plaatsnemen. En ze gaan een beroep doen op alle teams om barpersoneel te leveren. Thomas: “Iedereen doet mee betekent ook, dat iedereen in meer of mindere mate betrokken moet zijn bij de club. Dat willen we ook zien achter de bar. Als ieder team mensen levert – dat mogen natuurlijk ook vader of moeders zijn – kunnen we onze plannen in de praktijk gaan brengen. We hebben er alle vertrouwen in dat ons dat gaat lukken.”

De vier nieuwe beheerders in het kort (op de foto's rechts van boven naar onder)

Thomas Kuiters

Haalde Lochem 1 net niet – hoewel je over dat ‘net’ nog wel een boom kunt opzetten, is kersverse vader en begon zijn voetballoopbaan in de B van Klein Dochteren. Kwam al snel bij zinnen en maakte in de A de overstap naar de blauw-gelen. Zit ook in het bestuur van de Vrienden van Sportclub Lochem. Voordat Thomas ging samenwerken bij zijn vader en broer, werkte hij bijna 12 jaar in de horeca. Deze ervaring zal ongetwijfeld van pas komen bij het beheren van de kantine.

Natascha Kortsmit
Je als vrouw staande houden tussen drie mannen die ook nog eens familie zijn en goed gebekt, dat valt nog niet mee. Voor Natascha is dat geen probleem. Kwam elf jaar geleden via haar voetballende zonen bij de club en speelt sinds een paar jaar zelf bij de dames. Haar horecaervaring en haar leidinggevende functie bij Landal waar ze zoal de aansturing van personeel doet, de roostering, de inkoop en bijhorende kantoorzaken regelt, maar zeker ook hard mee werkt op de werkvloer maakt haar geknipt voor het beheren van de kantine.

Wim Kuiters
“Als je vooraan staat met kritiek op de kantine, moet je ook in actie komen als ze je vragen er iets aan te doen”. Wim Kuiters is van het type ‘recht door zee’. Vierde onlangs zijn 25-jarig jubileum bij de club. Tijdens de laatste nieuwjaarsreceptie nam hij de bijbehorende speld in ontvangst en hield spontaan en in plat Amsterdams een humoristische speech. Wim was trainer, bestuurslid, leider, weer bestuurslid en de laatste 7 jaar leider van Lochem 1 en 2.

Gerald Kuiters
Begon in 1994 met voetballen en is daar nooit meer mee gestopt. Minder technisch dan zijn naamgenoot bij Ajax, wel minstens zo gedreven. Doorliep bij Sportclub Lochem alle selectieteams en kwam uiteindelijk in Lochem 2 terecht. Is van huis uit steenhouwer maar maakt zich al jaren verdienstelijk op kantoor met Wim en Thomas in het familiebedrijf Kuiters Natuursteen.