Voorlopige Teamindeling Jeugd 2021-2022 – Hoe en Wanneer

Het einde van het seizoen komt in zicht. Een ander seizoen dan we voor ogen hadden maar ook een seizoen om trots op te zijn. De Corona-regels hebben ons beperkt in veel activiteiten maar waar mogelijk hebben we getraind, hebben we wedstrijden gevoetbald en hebben we genoten van het mooiste spelletje ter wereld. Uiteindelijk willen we natuurlijk ook weer lekker competitie gaan voetballen, elke zaterdag. Eerst nog in de regiocup met het huidige team. En als logisch gevolg wordt dan ook de teamindeling voor volgend seizoen weer actueel. Net als voorgaande jaren geven we graag een toelichting hoe Sportclub Lochem dit aanpakt.

• Voor de weinigen die het nog niet weten: sinds april 2020 is Eddo Siebelink benoemd tot Hoofd Jeugdopleidingen. Hij richt zich primair op het begeleiden en ontwikkelen van trainers en het realiseren van een Jeugdvoetbalbeleidsplan. Zodra het weer mogelijk is grote bijeenkomsten te organiseren zal Eddo het plan in detail aan jullie allemaal toelichten. Dat kan nu nog niet maar de kernpunten zijn van belang omdat deze bij de nieuwe teamindeling al zijn meegenomen.

“Maximaal spelplezier”, “Opleiden” en “Gelijke Kansen” staan voorop

Wat betekent dit in een notedop?
- Natuurlijk willen we winnen maar opleiden is het belangrijkste. Indelen in eigen leeftijdscategorie heeft de voorkeur (O12 spelers in O12, O13 spelers in O13 enz), vervroegd doorschuiven is een uitzondering. Hierdoor krijgen meer spelers kansen en kunnen we breder opleiden.
- Pupillen t/m O10 gaan we niet meer volledig op sterkte indelen. Dit wordt in een volgende fase in geval van positieve evaluatie - verder uitgebreid tot pupillen O12. We willen hiermee echte selectiemomenten uitstellen en de aandacht voor spelplezier voorop stellen.

Voor de overige teams vindt indeling net als voorgaande jaren plaats op sterkte. Hierbij is het huidige niveau natuurlijk belangrijk maar tevens wordt gekeken naar de toekomstige ontwikkelmogelijkheden en de hoeveelheid weerstand die het beste past bij de verdere ontwikkeling van spelers.

• We weten op voorhand dat we niet iedereen blij zullen maken maar we streven wel na dat het proces zo zorgvuldig mogelijk wordt aangepakt. TC-leden kunnen achteraf altijd aangeven welke afwegingen hebben plaatsgevonden en tot een bepaalde keuze hebben geleid.
• De teamindeling is altijd voorlopig. In de periode tussen de bekendmaking en de start van het nieuwe seizoen kunnen bepaalde ontwikkelingen ervoor zorgen dat aanpassingen noodzakelijk zijn. En ook tijdens het seizoen kan de TC besluiten dat er geschoven moet worden. Dat is soms niet fijn voor sommigen maar het is de taak van de TC om te kijken naar het belang van een vereniging als geheel.
• Voor sommige teams bestaat de kans dat nog niet de volledige of definitieve teamsamenstelling kan worden gepresenteerd. We zullen dit bij de bekendmaking per team zo goed mogelijk toelichten.
• De teamindeling Jeugd zal na afloop van de regiocup eind juni op de site van Sportclub Lochem verschijnen. Exacte datum en tijd worden later bekend gemaakt

Met vriendelijke Voetbalgroeten,
Pieter Franssen (Voorzitter TC)
Eddo Siebelink (Hoofd Jeugdopleidingen)