• Nieuwsbrief COA

Namens het COA, uit de nieuwsbrief:

Voetballen en teamsport

In de laatste nieuwsbrief hebben we u al geïnformeerd over onze ambitie. Namelijk de oprichting van een voetbalteam dat bestaat uit talentvolle jonge vluchtelingen die bij ons wonen. Begin van dit jaar was het eindelijk zover. Op 15 januari jl. werd ons voetbalteam officieel ingeschreven bij Sportclub Lochem onder de naam JO19. Twee van onze collega’s, zelf voetbalfanaten, hebben zich hiervoor met succes ingezet. Het was nog een hels karwei geweest om een team, bestaande uit 16 jongeren individueel ingeschreven te krijgen. De KNVB hanteert daar strikte regels in.

Voor de jongeren gaat er eindelijk een droom in vervulling. Zij die deel uitmaken van het team waren al in hun thuisland fanatieke voetballers. De meeste teamleden hopen verder te komen in deze tak van sport. Het team bestaat uit jongeren die uit alle windstreken komen: Eritrea, Somalië, Sierra Leone, Syrië en Gambia.

Twee keer in de week wordt er getraind. Op de zaterdag is er een voetbalwedstrijd. De eerste officiële wedstrijd vond plaats op 24 februari. Iedereen op het centrum leefden mee. Een aantal jongeren en begeleiders stonden in de regen langs de kant om het team aan te moedigen. Menig mentor kon aanschouwen hoe vaardig, kundig en snel zijn pupil op het veld was. Het was een spannende wedstrijd. Ondanks hun inzet en gedrevenheid had het team hun allereerste wedstrijd met 3-2 verloren. Maar zoals het hoort werden de winnaars welgemeend gefeliciteerd met hun overwinning.

Dat voetballen een teamsport is moge duidelijk zijn. Jongeren leren om samen ervoor te gaan en één team te vormen. Teamwork, respect, aanwijzingen opvolgen, trainen, discipline opbouwen en tegenslagen incasseren vormen daarbij onder meer de kernbegrippen. Sommige jongeren hebben de ambitie in de toekomst een stap te maken naar een hoger niveau. Sportclub Lochem heeft een grote bijdrage geleverd in de totstandkoming van ‘ons team’.

De sportclub heeft ook een inzamelingsactie gehouden. De opbrengst werd besteed aan de aankoop van voetbalschoenen. De sportclub zorgde tevens voor een mooi wedstrijdtenue, bijpassende sportsokken, een trainingspak en een heuse sporttas om de outfit erin te stoppen. De ontbrekende scheenbeschermers werd aangeschaft met een donatie van de lokale kerken.

De jongeren zijn enorm dankbaar. Het sporten, c.q. voetballen doet hun goed. En zeker als je een wedstrijd wint. De tweede officiële wedstrijd die werd gespeeld won het team met 4 tegen 1. Een jongere vertelt ons dat middels voetballen hij zijn hoofd ‘leegmaakt’. Een hoofd dat vaak nog vol zit van de vluchtverhalen en alle andere nare dingen die hij tot nu toe heeft mee gemaakt. Volgens eigen zeggen heeft hij te lang gewacht om überhaupt te kunnen voetballen. Eindelijk!

@Sportclub Lochem, hartelijk dank voor uw betekenisvolle bijdrage

De hele nieuwsbrief van het COA kan als bijlage bij dit bericht teruggevonden worden.