• Sportclub Lochem en de scouts van de profclubs

Richtlijnen van Sportclub Lochem voor Scouting Betaald Voetbalorganisaties (BVO’s)
Net als veel andere verenigingen in de regio vinden we het als Bestuur van Sportclub Lochem belangrijk dat we goede afspraken maken en duidelijke richtlijnen hebben op het gebied van scouting door Betaald Voetbalorganisaties (BVO’s). Deze richtlijnen zijn vanaf nu ook terug te vinden op de site van Sportclub Lochem. Wij zorgen ervoor dat BVO’s op de hoogte zijn hiervan maar het is net zo belangrijk dat jeugdleden en hun ouders weten hoe wij als vereniging met Scouting omgaan.

Richtlijnen Sportclub Lochem voor Scouting Betaald Voetbalorganisaties (BVO’s)

Regelmatig zien we bij Sportclub Lochem scouts van BVO’s op ons sportpark. Veel jeugdspelers worden uitgenodigd voor stages en in sommige gevallen leidt dit zelfs tot een definitieve overgang. We vinden het als vereniging belangrijk dat we dit goed ondersteunen met heldere afspraken om zeker te zijn dat we het belang en het welzijn van de jeugdspelers en de vereniging zorgvuldig in het oog houden.

Basisregels voor BVO’s wat betreft toegang tot sportpark en benaderen spelers

• Alle communicatie tussen Sportclub Lochem en de BVO vindt plaats via Hoofd Opleidingen.
  • Voor aanvang seizoen ontvangen wij graag een lijst met namen van scouts. Zo weten wij wie er op ons sportpark verschijnt is, van welke club en of deze persoon ook daadwerkelijk de BVO vertegenwoordigt.
  • Scouts van BVO’s melden zich – als ze het sportpark wensen te bezoeken- te allen tijde aan bij Hoofd Opleidingen. Aanmelden vindt vooraf plaats per mail of per tekstbericht.
  • Indien er interesse is voor een speler, informeert de BVO altijd Hoofd Opleidingen van Sportclub Lochem. Sportclub Lochem gaat zorgvuldig om met gegevens van haar leden. Hoofd Opleidingen zal per mail info verstrekken nadat hij toestemming heeft van de ouders.
  • Het is niet toegestaan om de trainer/ouder en zeker niet betreffende speler direct te benaderen voor gegevens, ook niet via de trainer van het team waarvoor de betreffende speler speelt.
  • De uitnodiging voor een speler wordt verzonden naar het Hoofd Opleidingen en niet naar speler of ouder. Hij zal toestemming geven en de uitnodiging overhandigen aan betreffende speler/ouder en hij zal zorgen voor een terugkoppeling naar de BVO.
  • Indien BVO’s zich niet houden aan de boven vermelde afspraken kan de toegang tot het sportpark worden ontzegd.

Benadering en Regels Scouting BVO’s bij Sportclub Lochem

• Sportclub Lochem is GEEN voorstander van scouting op jonge leeftijd. Wij zijn ervan overtuigd dat het voor jonge voetballers tot O13 beter is om te voetballen in hun eigen vertrouwde omgeving.
  • Sportclub Lochem is derhalve terughoudend in toestemming voor BVO stages voor spelers uit leeftijdscategorieen O7-O11.
  • Als er verschillende uitnodigingen zijn die overlappen, dan stemt Hoofd Opleidingen dit af met de ouders en de BVO’s.
  • Uitzonderingen op de toestemming zijn blessures of overbelasting, ziekte , teamverplichtingen en overige belangen speler en/of Sportclub Lochem
  • Voor Sportclub Lochem is het van belang om de voorbereiding op een nieuw seizoen en de start daarvan zorgvuldig aan te pakken. Tussen 15 april en 15 september nemen we daarom geen aanvragen of uitnodigingen van BVO’s in behandeling.

Overgang naar BVO’s

• Indien de jeugdspeler voor een definitieve overgang naar BVO in aanmerking komt, wordt Hoofd Opleidingen schriftelijk in kennis gesteld van de intentie van de BVO om dit met de jeugdspeler en ouders te bespreken
  • Bij een eventuele definitieve overgang naar een BVO zal Hoofd Opleidingen een gesprek voeren met de ouders van de jeugdspeler. Onderwerpen zijn: wel of niet ingaan op deze uitnodiging; behoefte begeleiding ouders c.q. speler; wel of niet ondersteunend lid blijven van Sportclub Lochem, meetrainen in specifieke gevallen; wel of niet speler uitnodigen voor allerlei jeugdactiviteiten Sportclub Lochem
  • Indien spelers die voor hun overgang naar BVO speelgerechtigd waren bij Sportclub Lochem moeten afvloeien bij de BVO, dan krijgt Sportclub Lochem als eerste (schriftelijk) bericht nadat betreffende speler is ingelicht.

Namens Sportclub Lochem,
Hoofd Opleidingen Sportclub Lochem - Eddo Siebelink (06-13780228)
Bestuurslid Voetbalzaken Jeugd – Pieter Franssen