• Lochem 2 naar zaterdagmiddag of blijft het zondagmorgen?

Onderzoek SP Lochem 2 naar Zaterdag

De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met het gegeven dat een groter dan gemiddeld aantal spelers gestopt is met het spelen van selectievoetbal. Een belangrijke oorzaak hiervan ligt in de leeftijd van de gestopte spelers. Tegelijkertijd moeten we constateren dat de afgelopen 10 jaar de doorstroom vanuit de junioren naar de senioren gemiddeld gezien onvoldoende is geweest. Hiervoor zijn verschillende oorzaken.

De afgelopen periode hebben we in brede kring de mogelijke oplossingsrichtingen besproken. Zo heeft er zelfs op een vroege zaterdagochtend vanaf 07:00 uur onder het genot van een ontbijtje overleg plaats gevonden over dit onderwerp.

We vinden het als club belangrijk de doorstroom vanuit de junioren naar de senioren te stimuleren, zodat we op termijn weer 3 volwaardige selectieteams op de been kunnen brengen. Een belangrijke optie die we overwegen is om het 2de elftal op de zaterdagmiddag te laten spelen. We denken dat we hiermee tegemoetkomen aan een veel gehoorde wens van vooral jongere spelers, namelijk het spelen op de zaterdag. Voor alle duidelijkheid: Sportclub Lochem gaat op dit moment nog niet de overstap maken van de zondag naar de zaterdag. In de toekomst gaat dit mogelijk wel gebeuren, het is ook een landelijke trend dat steeds meer clubs naar de zaterdag verschuiven, maar zeker de komende seizoenen zien we dit vanwege het ontbreken van de ruimte hiervoor nog niet gebeuren bij SP Lochem.

Onder de huidige spelers van de selectie (1 en 2) en de tweedejaars spelers uit de O19 wordt de komende dagen een kleine enquête gehouden om vast te stellen hoe er wordt gedacht over het laten spelen van het 2de op de zaterdag. Want dit zal voor iedereen consequenties hebben: zo zal voor spelers uit het 1ste een consequentie kunnen zijn dat ze af en toe gevraagd worden om op de zaterdag te spelen, bijvoorbeeld om speelminuten te maken in het geval van het terugkomen van een blessure. En omgekeerd kan het gebeuren dat een speler van het 2de wordt gevraagd om op de zondag met het 1ste mee te doen. Dit zal altijd in goed overleg moeten gebeuren en daarbij spelen de trainers van het 1ste, het 2de en de O19-1 een belangrijke rol.

Met behulp van de uitgezette enquête willen we vaststellen hoe door de betrokken spelers wordt gekeken naar de optie dat het 2de op de zaterdagmiddag gaat spelen, zodat we voor het sluiten van de inschrijvingstermijn voor het nieuwe seizoen een goed onderbouwde beslissing kunnen nemen aangaande de inschrijving van het 2de voor seizoen 2022 / 2023.