• Bericht van de TC: informatie over seizoen 2023 - 2024

Informatie over seizoen 2023 – 2024 – Trainers, Doorstroming en Datum Voorlopige Teamindeling Jeugd

We naderen met rasse schreden het einde van een mooi voetbalseizoen bij Sportclub Lochem. En dus worden ook binnenkort de nieuwe teams voor seizoen 2023-2024 bekend. In maart hebben we al een uitgebreid bericht gedeeld over hoe het proces van de teamindeling er uitziet. Ter opfrissing:

Ons Jeugdvoetbalbeleidsplan is de basis, dit is altijd het beginpunt en gaat veel verder dan het proces van teamindeling alleen. Het gaat ook over hoe wij opleiden bij Sportclub Lochem, wat wij verwachten van trainers en ook wat wij verwachten van spelers.

Belangrijke aandachtspunten in aanloop naar het nieuwe seizoen
Een tweetal zaken hebben extra aandacht gekregen in de laatste 6 maanden, hieronder een update

1) Trainer voor Iedereen
We willen dolgraag een goede trainer voor elk team, we hebben daar al veel stappen in gemaakt maar er blijft een tekort. Daarom hebben we in december 2022 via alle beschikbare kanalen een oproep aan ouders gedaan om ook trainer te worden. Omdat het nodig is! En omdat we zoveel mensen langs de lijn zien en spreken die het kunnen en die vaak met suggesties komen hoe het nog beter kan.

We hebben als club een laagdrempelige cursus aangeboden. Het aantal aanmeldingen was helaas erg teleurstellend maar we zijn degenen die wel hebben deelgenomen enorm dankbaar. Vanzelfsprekend kan dit wel weer betekenen dat we voor sommige teams in het nieuwe seizoen geen trainer hebben en dat er misschien een beroep wordt gedaan op niet tot trainer opgeleide ouders om bij te springen. We doen er alles aan dit tot een minimum te beperken en we zijn enorm trots op alle trainers die we wel al voor het komende seizoen hebben weten vast te leggen.

2) Doorstroming naar senioren
In de eerste maanden van 2023 hebben we verschillende sessies gehad met vertegenwoordiging van vrijwel alle O17 en O19 teams (meiden en jongens) om samen na te denken hoe we het aantal stoppers in JO19/MO20 terug kunnen brengen en hoe we de doorstroming naar senioren natuurlijker kunnen laten verlopen. Belangrijkste conclusie is dat in deze leeftijdscategorie bij meiden en jongens veel meer een grijs gebied bestaat tussen “prestatiegericht” indelen (nog steeds belangrijk) en “met vrienden/vriendinnen voetballen”. Vooral voor jongens en meiden die niet de ambitie hebben om in hoogste selectieteams te spelen is dat laatste cruciaal om uiteindelijk te ​
blijven voetballen. Daarnaast is er een duidelijke voorkeur bij veel jongeren voor voetballen op zaterdag! We zijn hiermee aan de slag gegaan en hebben als TC besloten om de harde knip tussen JO19 en senioren los te laten en vooral aandacht te geven aan de behoeftes in de leeftijdscategorie O18-O21. Dit zal nog steeds tot moeilijke keuzes en afwegingen leiden en ook tot teleurstellingen maar we geloven er wel in dat dit een betere doorstroming tot gevolg heeft, met als eerste doel een JO21/Zat3 team in het
nieuwe seizoen. En daarnaast - om de overgang voor meiden naar de vrouwen makkelijker te laten verlopen - zijn we bezig een VR18+ op te starten. Dat is een 7v7 team. Bij voldoende bezetting zullen we op termijn van daaruit een Vrouwen 2 starten, zodat er voor alle meiden vanuit de junioren de mogelijkheid is om door te blijven voetballen.

Tenslotte, de voorlopige teamindeling Jeugd zal op zondag 18 juni bekend worden gemaakt. Het exacte tijdstip zal later worden medegedeeld.

Met sportieve groeten,
Technische Commissie Sportclub Lochem