• Lochem blijft overeind tegen fysiek Zwolle

Een stroef spelend Lochem nam vanmiddag ternauwernood drie punten mee naar huis uit Zwolle. Omdat koploper Wijhe '92 twee punten liet liggen tegen Witkampers, is de kans groot dat de competitie aanstaande zondag wordt beslist in Lochem.

De tribune bij SV Zwolle lag er deze middag verlaten bij. Onder een bleke voorjaarszon en met een handjevol toeschouwers langs de lijn begon Lochem aardig aan de wedstrijd. SV Zwolle liet zich vanaf de eerste minuut terugzakken op de eigen helft en speelde compact. Daardoor was er weinig ruimte in het centrum veld en kwam de ruimte vooral aan de vleugels vrij. Lochem zocht buitenspelers Thomas Meurs en Bas Menop dan ook veelvuldig op, maar het leidde in de eerste helft niet tot grote kansen. Het ontbrak Lochem aan creativiteit om echt gevaarlijk te worden en de ploeg had moeite in haar spel te komen door het fysieke spel van de Zwollenaren- de ploeg had zes gele kaarten nodig om op de been te blijven.

In de tweede helft sloeg Lochem de schrik om het hart toen Zwolle na een kwartier spelen via een fraaie counter op 1-0 kwam. De ploeg van trainer Golstein herpakte zich en na een vloeiende aanval over zes schijven schoof Thomas Meurs de bal in de voeten bij Thijmen Doeve, die niet twijfelde: 1-1. Zwolle leek haar verzet te staken en gaf steeds meer ruimte weg, waar vooral Bas Menop van wist te profiteren. Het duurde echter nog tot de 85-ste minuut eer Lochem op voorsprong kwam. Na een prachtig afgemeten voorzet van Bas Menop was het opnieuw Thijmen Doeve die scoorde.

Droomeinde
Lochem speelde niet denderend en had het opnieuw moeilijk tegen een ploeg die het vooral van zijn fysiek moet hebben; des te knapper is het dat de ploeg overeind bleef. Met het gelijkspel van Wijhe tegen Witkampers is het extra spannend geworden in de 3e klasse B en krijgt de competitie een droomeinde, want aanstaande zondag staat Lochem-Wijhe op het programma. Beide ploegen staan gezamenlijk bovenaan met 55 punten, waarbij het doelsaldo van Wijhe een stuk beter is. Die achterstand haalt Lochem zeker niet meer in en dus zal er de komende zondag in ieder geval gewonnen moeten worden om kampioen te worden. In Wijhe werd het aan het begin van dit seizoen 2-0 en was de thuisploeg een klasse beter, maar Lochem won haar laatste negen wedstrijden terwijl Wijhe regelmatig punten morste.

Op 18 mei 1969, vijftig jaar geleden, promoveerde Lochem voor het laatst naar de 2e klasse. Gaat Sportclub Lochem opnieuw geschiedenis schrijven? Op 19 mei om 14.00 uur op de Elze is de aftrap van Sp Lochem 1 - Wijhe '92 1. Kom op tijd, want vol is vol!